Sant
Julià de Vilatorta
bressol de caramelles
Sant Julià de Vilatorta viu un fenòmen de voluntat col•lectiva des de fa
més de 400 anys: Les Caramelles del Roser.
Les caramelles són un costum estès arreu de Catalunya. Des de mitjan del
segle XIX, quan s’inicià l’interès per recollir i estudiar la cultura popular,
tots els folkloristes ens donen descripcions força detallades de com es
practiquen les caramelles en diferents pobles i indrets dels Països Catalans.
Tot i la diversitat de detalls que s’hi observen, hi ha uns trets comuns que
les defineixen:
Les caramelles són un cant de salutació pasqual fet per una colla de
cantaires pels carrers i masies d’una població; solen tenir també caràcter de
celebració de primavera i de galanteig a les noies casadores; els cantaires van
abillats de manera tradicional i festiva i acompanyats, encara que no sempre,
d’un grup instrumental, com a recompensa se’ls obsequia amb queviures o diners.
Per als veïns de Sant Julià de Vilatorta, la desfilada dels caramellaires
del Roser, cantant els goigs, el matí de Pasqua Florida, és una cosa tan
natural i tan nostra com l’aigua de les “Set Fonts”. Així ho hem vist sempre i
així ho hem sentit explicar als nostres pares.
Pel fet d’haver conservat el cant dels goigs del Roser i la indumentària
antiga de la festa, les Caramelles del Roser van cridar l’atenció dels
estudiosos ja des del s. XIX. El primer que en fa esment és Valeri Serra Boldú
en el Llibre popular del Rosari -1917-, en l’article Costums de Pasqua -1918- i
en la seva obra més important Llibre d’or del Rosari a Catalunya -1925-. Aureli
Campmany a “Catalunya Ràdio” (la publicació), Tomàs Caballé Clos al Folklore
Català, i Joan Amades al Costumari Català, també parlen de les Caramelles del
Roser de Sant Julià de Vilatorta.
Se sap que les Caramelles del Roser estaven establertes el 1590 (la butlla
de la fundació de la Confraria del Roser de Sant Julià de Vilatorta està datada
i segellada el 23 d’abril de 1592, cosa que confirma documentalment la data
coneguda. La fundació oficial de la confraria, probablement, ratificava una
pràctica ja existent. Això explica la diferència de dos anys entre les dues
dates esmentades (1590-1592). L’ús dels bordons data del 1680.
No sabem quina era la indumentària que van adoptar els caramellaires en el
seu origen però en el Llibre d’Obra de la Confraria del Roser consta que a
mitjans del segle XVIII es van “refer dos bastons per les camalleres al preu de
5 monedes”. Molt probablement va ser en aquesta època quan es va adoptar la
capa llarga i el barret de copa que encara avui els distingeixen.
***
El matí de la diada de Pasqua Florida surten els Caramellaires del Roser, que amb aire pausat i solemne van recorrent els carrers del poble tot cantant els goigs del Roser. Componen la comitiva dues fileres de caramellaires vestits amb capa llarga negra, barret de copalta del mateix color i llaç català de color vermell; cada caramellaire porta un bordó o vara tornejada amb que duu la imatge de la Mare de Déu del Roser. La comitiva va encapçalada per la bandera de la confraria i la tanca un grup de músics abillats amb capa llarga de color morat, barret de copalta del mateix color i llaç català de color blau marí. Infants amb bastons tornejats amb un pom de flors al cim i cintes de colors acompanyen el seguici. Els cistellaires passen casa per casa recollint les aportacions dels vilatans.
***
El matí de la diada de Pasqua Florida surten els Caramellaires del Roser, que amb aire pausat i solemne van recorrent els carrers del poble tot cantant els goigs del Roser. Componen la comitiva dues fileres de caramellaires vestits amb capa llarga negra, barret de copalta del mateix color i llaç català de color vermell; cada caramellaire porta un bordó o vara tornejada amb que duu la imatge de la Mare de Déu del Roser. La comitiva va encapçalada per la bandera de la confraria i la tanca un grup de músics abillats amb capa llarga de color morat, barret de copalta del mateix color i llaç català de color blau marí. Infants amb bastons tornejats amb un pom de flors al cim i cintes de colors acompanyen el seguici. Els cistellaires passen casa per casa recollint les aportacions dels vilatans.
Els goigs del Roser són els protagonistes de la festa. Les estrofes amb
text i música arcaics, tramesos de generació en generació, es van desgranant i
alternant amb la tornada instrumental. En passar per la part vella del poble,
les Caramelles del Roser adquireixen un regust especial, els seus cants troben
ressò en les velles parets i portals de pedra picada, on encara vibra el record
de les generacions que ens precediren i en llegaren aquest preuat costum.
A més dels goigs del Roser, cada any s’estrena una peça nova, composta
expressament per a la ocasió, obra d’autors locals. Aquestes peces es canten a
les places i a les cruïlles dels carrers. Aquestes obres solen ser cants
dedicats a la Pasqua, al desvetllar de la primavera, de temàtica local, alhora
que saluden als vilatortins i els desitgen tota mena de benaurances. Una de les
peces fixes del repertori és la sardana “Som vilatortins” amb música de Manel
Suñé i text del seu fill Josep. El fet d’estrenar cada una obra nova és un bell
contrapunt a la música arcaica dels goigs. El vell arbre d’arrels profundes és
vivificat cada any amb saba nova.
Text: web del Ajuntament de Sant Julià de Vilatorta
Fotografia: Lluís Solanas
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada